perjantai 13. maaliskuuta 2015

Sosiaalinen media kevään vaalityössä

Kirjoitin vuonna 2012 Suomen Toivo –ajatuspajalle julkaisun ”Sosiaalinen media – poliittisen vaikuttamisen uusi voima” (versio 1.0) (jos haluat, voit käydä täältä lataamassa tuon julkaisun pdf-muodossa). Kun tämä julkaisu tehtiin yhteistyössä eurooppalaisen CES-ajatuspajan kanssa, siitä tehtiin myös englanninkielinen tiivistetty julkaisu. Ilokseni olen havainnut, että tähän englanninkielisiin julkaisuumme on viitattu muutamaan kertaan, kun on pohdittu sosiaalista mediaa yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Mielenkiintoisin taitaa olla edelleenkin ” The Power of Social Media in Political Processes - A Case Study of Politics in Pakistan” –artikkeli, johon julkaisumme oli kelvannut lähteeksi.

Sosiaalisen median nopea kehitys tärkeäksi yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodoksi on osa tieto- ja viestintäteknologian kehittymistä. Tilastokeskuksen viime vuoden lopulla julkaiseman Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö –tutkimuksen mukaan vuonna 2014 yli puolet suomalaisista 15-89-vuotiaista oli viimeisen kolmen kuukauden aikana seurannut jotakin yhteisöpalvelua (esimerkiksi Facebookia). Saman tutkimuksen mukaan näistä yhteisöpalveluja seuraavista yli kolme neljäsosaa seuraa niitä päivittäin tai lähes päivittäin, ja kolmasosa yhteisöpalveluja seuraavista seuraa niitä useamman kerran päivässä. Vaikka vaaleja ei ratkaistakaan vain sosiaalisessa mediassa – itse asiassa eri vaalikoneiden merkitys on tutkimusten mukaan Suomessa tärkeämpi vaikuttaja – niin kasvava merkitys somella myös vaalityössä tulee olemaan.

Eri vaaleissa tehdyt tutkimukset (esimerkiksi Obaman kampanjasta 2008, jossa hän voitti selvästi vastaehdokkaansa John McCainin) ovat osoittaneet, että oman kannan ja oman ehdokkaan positiivinen kannattaminen ja ns. värin tunnustaminen ovat myönteisiä signaaleja ja ovat selvästi edesauttamassa myös sosiaalisessa mediassa vaikuttamista. Niin että vaikka Suomessa on vaalisalaisuus, niin itse oman kantansa saa avoimesti kertoa. Itse tulen äänestämään Kokoomusta ja Uudellamaalla aion äänestää Kai Mykkästä.

Olin eilen alustamassa Aurinkorannikon kokoomuksen tilaisuudessa sosiaalisesta mediasta politiikassa. Päädyin alustuksen jälkeen kirjoittamaan muutaman vinkin mitä yksilöt voivat tehdä tavallisina somen käyttäjinä vaalityössä. Näitä asioita päädyin suosittelemaan:

Jos olet Facebook-käyttäjä, voit esimerkiksi
-    poimia ajankohtaisia juttuja eri medioista, kommentoida niitä ja reitittää/linkittää edelleen ystävillesi ja tuttavillesi
-    lisätä oman Facebook-profiilisi kuvaan tukemasi eduskuntavaaliehdokkaan numeron
-    tykätä, kommentoida ja linkittää edelleen kokoomuksen, sen piiri- ja paikallisjärjestöjen ja yksittäisten ehdokkaiden Facebook-sivuja
-    muistuttaa omalla Facebook-seinälläsi ja tarvittaessa vielä henkilökohtaisilla Facebook-viesteillä esimerkiksi ennakkoäänestyspäivistä ja –paikoista (ja kertoa ehkä omasta ehdokkaastasikin)
-    nostaa Facebook-kavereidesi kanssa positiivisella mielellä keskusteluun esimerkiksi kokoomuksen Korjausliike-ohjelman teemoja.

Jos olet Twitterin käyttäjä, voit esimerkiksi
-    kommentoida ja reitittää ajankohtaisia keskusteluteemoja edelleen
-    reitittää parilla positiivisella twiitillä seuraajiasi tutustumaan esimerkiksi oman ehdokkaasi internet-kotisivuihin tai Twitter-profiiliin
-    muistuttaa twiiteillä esimerkiksi ennakkoäänestyspäivistä ja –paikoista (ja kertoa ehkä omasta ehdokkaastasikin).

Tietysti vanha kunnon tekstiviestikin voi olla hyvä vaikuttamisen tapa eli jos käytät itse paljon tekstiviestejä, voit esimerkiksi
-    muistuttaa tekstiviesteillä esimerkiksi ennakko-äänestyspäivistä ja –paikoista (ja kertoa ehkä omasta ehdokkaastasikin)
-    lyhyellä tekstiviestillä kertoa, ketä olet itse päätynyt äänestämään ja miksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti